Piotr Strzałkowski

Piotr Strzałkowski, ekspert krajowy w konkurencji Instalacje sanitarne i grzewcze, z ramienia Grohe Polska Sp. z o.o.; firma tworzy lokalne zespoły, które budują relacje ze szkołami w Europie środkowo-wschodniej: w Polsce, Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii, Bułgarii

 

Kogo szukają przedsiębiorcy na tego rodzaju zawodach jak olimpiady branżowe? Najlepszych! W takich miejscach można spotkać sporo młodych ludzi, którzy w przyszłości zostaną profesjonalistami. Najlepsi zawodnicy wyróżniają się zrównoważeniem, dojrzałością, nie tylko wiedzą. Nie tylko radzą sobie np. z montażem grzejników, ale również muszą chcieć zwyciężać. Typ zwycięzcy to ktoś, kto wiele miesięcy poświęci na przygotowanie, kto potrafi zarządzać swoim czasem, oddaje się swojej pasji. A jeśli zdobędzie medal, to będzie cudowny początek kariery.

 

Jakie umiejętności są dla zawodników najważniejsze?

Dobrze jest umieć zarządzać czasem, rozplanować pracę. Dla tych młodych ludzi takie wydarzenia jak SkillsPoland, EuroSkills czy WorldSkills to wielkie wyzwanie. Są fantastyczni, im się chce stanąć w szranki z innymi.

 

Firma Grohe angażuje się w kształcenie młodych specjalistów.

Jedną z płaszczyzn jest współpraca ze szkołami: technicznymi szkołami ponadpodstawowymi, zawodówkami, technikami. Wszędzie tam, gdzie młodzi ludzie kształcą się w kierunku instalatorskim lub inżynierii środowiska, staramy się dotrzeć z informacją o nowych produktach, nowej technologii, przekazujemy materiały, podręczniki, ćwiczenia.

 

Mocno wspieracie konkurs SkillsPoland.

W trakcie przygotowań do zawodów SkillsPoland nasza 40-tonowa ciężarówka z salą lekcyjną w środku odwiedziła 27 miast w Polsce. Przeszkoliliśmy 800 młodych ludzi – studentów i uczniów. Na przykład na kampusie Politechniki Rzeszowskiej 90-minutowe lekcje odbywały się kilka dni, od rana do wieczora. Młodzież poznawała budowę baterii jednouchwytowej, z możliwością rozłożenia jej, sprawdzała, jak ona działa, co odpowiada za oszczędność wody, jak działa perlator, jak możemy kryzować przepływ wody.

Uczniowie dowiadywali się też, jak kalibrować baterię termostatyczną, albo czy można z  baterii uzyskać wodę gazowaną. W istocie to były sesje, podczas których uczniowie pracowali z kluczami, śrubokrętami, imbusami, termometrami. W trakcie trasy szkoleniowej prowadziliśmy nabór do konkursu SkillsPoland.

 

Jak to się odbywało?

Szkoły nominowały uczniów. I tak spośród 86 kandydatów w wieku 18-23 lata do zawodów SkillsPoland wybraliśmy 11 zawodników, w tym dwie dziewczyny. Podczas SkillsPoland zawodnicy w ciągu zaledwie 19 godzin  mieli za zadanie zamontować stelaże podtynkowe, instalację kanalizacyjną, podłączyć ciepłą i zimną wodę, ceramikę – umywalkę, baterię, toaletę, wykonać system grzewczy – czyli dwa grzejniki, pompy, ogrzewanie podłogowe, rozprowadzić instalację na trzy ściany, wykonać elementy podtynkowe na baterii smart box z deszczownicą i słuchawką prysznicową. Pracowali na trzech systemach instalacyjnych: z miedzi, tworzywa alu pex i polipropylenu. Każdy w swoim tempie organizował pracę, zarządzał czasem.

 

Co było oceniane?

Każdy zawodnik oceniany był w 107 aspektach, w sumie dawało to 1600 ocen. Były kryteria mierzalne i opisowe. Na przykład: czy zawodnik nosił okulary ochronne, czy zakładał  rękawiczki, jak zgrzewa rury, czy zostawia porządek, opuszczając stanowisko. W konkursie liczy się wszystko. Ci młodzi ludzie, niezależnie od tego, jakie miejsce zajęli, już wygrali. W swoje CV będą mogli wpisać, że są laureatami konkursu SkillsPoland 2022 w Gdańsku. Pracodawcy szukają aktywnych i ambitnych ludzi, oni są wzorem dla innych młodych ludzi.